بقعه مطهر علی ابن مهزیار اهوازی واقع هتل سنتی افضل شوشتر در شهر اهواز همواره پذیرای عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت است . از مقام شامخ علمی و معنوی ایشان زیاد نقل شده که در ذیل بخشی از زندگی و نقل قولها در خصوص مقام معنوی ایشان (از منبع دفتر پژوهشی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان) نقل می شود . تولد: علی بن مهزیار (ع) اهل هتل سنتی افضل شوشتر قریه ای درجنوب اهواز به نام هندوان ( هندیجان فعلی ) بود که بعدها دراهواز اقامت گزید . وی در اصل هندیجانی بود . پس از آن که به هتل نیشکر اهواز اهواز آمد به اهوازی شهرت یافت . کتاب « دانشوران بجنورد » از کتاب مفاخراسلام این گونه نقل می کند : پدر علی بن مهزیار در« دورق » می زیست و کیش ترسایی داشت ؛ اما توفیق الهی نصیب او شد و بعدها اسلام آورد . پسرش علی ، نیزدرکودکی مسلمان شد و معرفتی به هتل سنتی افضل شوشتر هم رساند و به تحصیل هتل نیشکر اهواز فقاهت همت گماشت . علی بن مهزیار اهوازی دورقی ، فقیه و مفسری شیعه ، بود و تا سال ٢٥٤ (ه ق) در قیدحیات بوده است . ایشان عالمی جلیل القدر و محدثی صادق و آشنا به سیاست بوده که سرپرستی قسمتی از کارهای اقتصادی و سیاسی منطقه را بر عهده داشتند . به اهل بیت (ع) وائمه هدی علاقه فراوان هتل نیشکر اهواز داشت و هیچ گاه از پشتیبانی خود نسبت به این خانواده غفلت نکرد .
یکی از بناهای بافت قدیم اهواز سرای بازرگان سر شناس بوشهری حاج محمد تقی معین التجار است که در دوره قاجاریه با همکاری هتل سنتی شوشتر محمد حسن خان سعدوالدوله در ساحل هتل نخل آبادان رودخانه کارون بنا شد.معین تاجربوشهری در ابتدای شکل گیری بندر ناصریه وارد شهر اهواز می شود و در ساحل رود کارون دفتر کار خود را تاسیس کرده در کنار آن حمام، بازار، باغ و هتل سنتی شوشتر مسجدی احداث می نماید که این مسجد از کنار رودخانه تا حدود خیابان کاوه و بیمارستان امام (ره) (بیمارستان جندی شاپور)امتداد هتل نخل آبادان می یافته است. تاجر بوشهری با ساخت این سرا و کشیدن یک رشته خط آهن از کنار رودخانه تا محل مسجد حاج رئیس (معروف به مسجد سر سچه) مال التجاره ای را که از خرمشهر به وسیله کشتی به بندرگاه اهواز وارد هتل سنتی شوشتر می شود با واگن های اسب کش تا این محل انتقال می داد و سپس با استفاده از خط آهن شرکت نفت تا محل اهواز قدیم حمل کرده و در آنجا پس از تخلیه به وسیله کشتی به محلی به نام شلیلی هتل نخل آبادان در ١٨ کیلومتری شوشتر می رساند.
عمارت مثلثی شکل واقع در مقابل میدان هتل ایرانیکا اهواز مولوی در شرق رودخانه کارون با دو ورودی شمالی وجنوبی وحیاطی باصفا دربخش مرکزی ، در سال ١٣١٣ توسط بانک ملی استان به عنوان ساختمان سرپرستی وبا شیوه معماری ایرانی پس از ورود هتل ایرانیکا اهواز مدرنیسم ساخته شد. قوس های دایره ای ایوان ورواق های حیاط مرکزی حاکی از معماری دوره پهلوی است که در تناسب وارتفاع آن اغراق شده است. طرح کاشی کاری ایوان که عیناً به هتل آوان دزفول وسیله آجر تکرار شده است، آجرکاری سایر بخش های ساختمان و شکل مثلثی آن از ویژگیهای آن است. در اواسط سال١٣٣٦ ساختمان هتل ایرانیکا اهواز سه گوش توسط بانک ملی که در آن زمان محل استقرار استانداری، فرمانداری شهرداری و هتل آوان دزفول اصل چهاربود، به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور واگذار شد و هم اکنون به عنوان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه هتل آوان دزفول شهید چمران اهواز در حال فعالیت است.
شادروان یاسد اهواز قدیم درحدود پل سیاه وبرروی سنگهای بستر رودخانه کارون که به دلیل آبراهه های متعدد به رود سد ره(صدراه) شهرت داشت، ساخته هتل هدیه اهواز شده بود و آب انباشته شده درپشت آن از طریق سه دریچه به نهرهای آبیاری اراضی وکشتزارهای کرانه های شرقی وغربی رود جاری می شده است.در کتب سده های میانی شهرت شادروان اهواز از شهرت هتل هدیه اهواز شادروان شوشتر و سایر ساختمانهای جهان کهن کمتر نیست و بنابر روایتهای ایرانی ، تاریخ بنای هتل جهانگردی دزفول آن به روزگار کیانیان می رسد. بنابر مطالعات باستانشناسی در دوران ساسانیان هفت سد بر روی رودکارون ساخته شده بود که آخرین آنها سد اهواز بوده است.تاریخ شکستن شادروان به درستی مشخص نیست ولی احتمال می رود درنیمه دوم قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری ویران شده باشد و یکی از علل شکسته شدن ان تغییر هتل هدیه اهواز مسیر شاخه گرگر به شطیط بوده است که باعث وارد آمدن فشار زیادی به شادروان اهواز شده است. ازچرخابهایی که به منظور جهت هتل جهانگردی دزفول دهی وهدایت آب برآن نشانده شده بود تا قرن چهاردهم هجری یاد شده است. بقایایی این سد عظیم را می توان هتل جهانگردی دزفول در زمان فروکش آب در حدود پل راه آهن(پل سیاه) نظاره نمود.
کمتر از پنجاه سال پس از احداث و افتتاح پل بروکلین ( اولین پل فلزی جهان ) در شهر اهواز پایه های احداث چهارمین پل معلق دنیا گذاشته شد که امروزنماد و مظهر زیبایی شهر به شمار می رود. این پل اولین پل ماشین رو و عابر پیاده بود که هتل ایران اهواز اهواز قدیم و جدید را به هم وصل میکرد.از هتل اکسین اهواز جمله نقل قولهای مربوط به احداث پل, این است که یک مهندسی آلمانی به اتفاق همسرش که او نیز مهندس بود شروع به ساختن پل نمود وکار را تا مرحله سوار کردن یکی از هلالی ها با موفقیت پیش برد, ولی انگلیسی های هتل اکسین اهواز حاکم بر شرکت نفت در آن زمان لوازم و ادواتی را که در اختیار سازنده هتل ایران اهواز پل گذارده بودند از جمله جرثقیلی که با آن هلالی اول را بالا کشیده و مهار می کردند پس گرفتند. این عمل انگلیسیها موجب بیماری هتل اکسین اهواز ومرگ مهندس آلمانی سازنده پل شد. ولی پس از چندی همسر او, کمر همت بست و با ابتدایی هتل ایران اهواز ترین وسایل ممکن در آن زمان و بکارگیری چند دوبه بجای جرثقیل , موفق شد هلالی دوم را بر هتل اکسین اهواز اسکلت پل سوار نموده و ساختمان آن را به پایان برساند.